Deze week werd bekend dat topbaas Helmut Marco ontevreden is over Toro Rosso, het opleidingsteam van Red Bull Racing waar Max is begonnen. Dit ligt aan zowel fouten van het team als de twee coureurs in de auto’s die elkaar dit jaar herhaaldelijk van de baan reden.

Toch zal dit allemaal niet Marko’s grootste zorg zijn: hij moet namelijk een oplossing vinden voor een probleem met één van de leveranciers die niet levert: krachtbron Renault.

Sinds Liberty Media (eigenaar van onder andere Ziggo) de formule 1 heeft gekocht worden er zowel voor- als achter de schermen zaken gewijzigd. Het moet spannender, spectaculairder en ook kosteneffectiever. Ook dit speelt Red Bull bepaalt niet mee, de energieblikjesfabrikant heeft geld zat. Het probleem zit m just in de motor: Renault levert al drie seizoenen lang geen krachtbron waarmee Max voorin mee kan doen of – zoals eindbaas Matetitz wil – wereldkampioen kan worden.

De tijd dat de Formule 1 voor autofabrikanten nog een leuke speeltuin was waarin ze nieuwe technologie konden showen ligt ook achter ons: de techniek van een V6 in combinatie met elektrische systemen is heel ingewikkeld en niet toepasbaar in straatauto’s. Daar is de toekomst elektrisch of waterstof. Fabrikanten die het stempel ‘innovatief’ willen gaan dus nu meedoen op LeMans of de Formule E. Die races hebben echter nog lang niet de aantrekkingskracht of het bereik van de Formule 1.

Marko kan nu drie dingen doen:

1. Bij Renault blijven, nog meer geld betalen en hopen dat ze volgend seizoen écht competitiever zijn.

2. Kiezen voor Honda. De Honda krachtbron heeft momenteel hetzelfde probleem als de Renault, maar wie weet dat de Japanners toch sneller ontwikkelen?

3. Een nieuwe leverancier kiezen, zoals Cosworth of Volkswagen met als afbreukrisico dat ze alsnog niet competitief zijn de eerste seizoenen. Als wisselgeld hebben ze dan het Toro Rosso team waar de nieuwe fabrikant dan mee kan testen.

Alle drie de opties zijn niet erg verleidelijk en de kans dat Mercedes of Ferrari ze op termijn uit de brand helpen is ook niet erg waarschijnlijk. Kortom: Marko zit in een lastig parket, maar kan Toro Rosso wellicht goed gebruiken als wisselgeld voor nieuw te maken keuzes.